Üzleti kultúra 2020 - Egy a Holdon nyaraló marketinges UFO szemszögéből nézve

Frissítve: 2020. dec 17.

A helyzet az, hogy a vállalkozói kultúra nem igényli a piaci alapú sikereket és ezáltal a sikerokozók (széles marketing eszköztár vagy szervezet fejlesztés, lean case studies pl) jelenlétét sem nem egy kis és középvállalkozás között lebegő 1-7 milliárd Forint árbevételű céget ismerek, akik azért tartanak itt mert az ég egy adta világon mindenkit megkentek vagy nyaraltattak már, akiről azt hitték stakeholdere a célzott külföldi vagy állami cégeknek. Mondjuk a stakeholder szóról nekik a John Bull finomságai jutnak eszükbe :D

Amennyiben nem ismertél magadra valószínűleg reméled, hogy a szakma és a hosszútávú tapasztalatok azt jósolják, hogy tiszavirág életűek lesznek ezek a térnyerési megoldások. De nem itthon, ahol nem alakult ki az elmúlt 30 évben a "tiszta" versenypiaci gazdasági modell. Eltolódott a meglévő-újonnan alakuló kapcsolati háló és az ellehetetlenítési mechanizmusok metszetén. Gyakorlatilag iparágtól függetlenül és pár niche szegmenst leszámítva oligopol piaci modellben kell helytállnunk.

Elfogadás vagy Captain Kirk - nincs vesztett szituáció?!?!

Nem vagyok hajlandó elfogadni, hogy ez a helyzet és ebben kell szocializálódni!!!

Mit tehet akkor egy krea vagy egy marketinges, egy tanácsadó - szervezetfejlesztő olyan piacon ahol nincs igény a szolgáltatásaira, ahol puszta matek (négy alapművelet/egyszerűbb kettő) alapján húzzák milliárdos cégtulajok tollvonással négyzetrácsos füzetben keresztül a különböző költségeket, nem pedig értékteremtő hozzájárulási arányszámok alapján (jobban belegondolva... ez három szó egymás után, lehet elvesztette az ügyfeled a fonalat...). Legyen "hatékonyság" alapján.

Low Cost Productivity Case Study by Peter's Film&Marketing  

1. Miből élünk, mi az üzleti modell?

- a cukrászdádba lehet, hogy a 390Ft-os isler miatt ülnek be (490 Ft konkurrens ár helyett), de katás vagy ÁFA-s vállalkozásként havi 8-10 szülinapi vagy esküvői torta rendelés kb 1M Ft árbevételt jelenthetne... Szóval, ha becsuknád a boltot és otthon heti két tortát megkreatívkodnál, akkor ugyanott lennél nagyjából, de kell a real shop és a fogyasztói élmény ahhoz, hogy alkalomadtán (do fázis) tőled rendeljék meg a profitot jelentő tortákat.  

2. Az értékteremtő folyamat (ez az amiből a céged él) során ki milyen hatékonysággal járul hozzá a sikerokozók teljesítéséhez?

- nézd meg, hogy a cukrász, aki a tortákat készíti és az eladó, aki mindenkivel kedves és ajándékba ad egy kis csokit mindenkinek, aki szelfizett a cukrászdádban (mert megtanította értékesíteni egy tanfolyamon a stratégiai partner marketing ügynökség) milyen arányban teljesíti a feladatait. Pl. elfogynak-e az ajándék csokik rendszeresen vagy látod a kamerán, hogy az eladó eszegeti őket, hogy meglegyen a KPI. Reklamálnak-e a torták miatt, vagy csak posztolnak róla, hogy milyen király és persze bejelentkeznek automatikusan a cukrászdádból.

Fejtsd ki kérlek így tovább a folyamatot figyelembe véve, hogy ide tartozik a marketingesed és a szervezetfejlesztőd is -válságtól függetlenül- garantáltan egynél nagyobb hatékonysággal! Ráadásul szükséged is van rájuk, nem csak folyamat részesei.  

3. Osszunk- szorozzunk és vessük össze a nagyon bonyolult 2D táblázatunkat azzal, hogy ki nélkül nem megy a business, azaz, hogy kikre van biztosan szükség a szolgáltatás fenntartásához?

- itt ugye soft tényező lesz az, hogy Marika aki ugyan csodásan tisztára mosogatja a tortatálcákat, takarít stb. Sajnos végig a körmét piszkálta az oktatásokon, de nélküle sérülne a szolgáltatás minősége és a márka megítélése is. Tehát ha a jól bevált kockás füzet, összeadás-kivonás matek alapján, egynél kisebb szám is jön ki drága Máriára, akkor is marad, mert márka és szolgáltatás értéken hatványozódik az értékteremtő volumene. Dönts okosan, van időd gondolkodni, nem kell egyből határoznod!

4. Jó hír! Összeállt a kiválóságod és a termelési folyamat is le lett optimalizálva, HR döntéshozási procedúra ON, előre elvtársak!  

- ha az előző táblázatot összeveted (azaz szorzod az adott kollégára kijött tőszámot egy másik mutatóval) azzal a mutatóval, amelyik azt jelöli, hogy melyik kolléga hány különböző feladatot tud ellátni a cégben. Pl Marika mosogat, takarít és borostamentes ünnepnapokon, rá mered bízni, hogy vigye ki az islert Viviennek és Balázsnak, akik az esküvőjüket tervezik éppen a cukrászdádban, de jogsija nincs akkor ez 4/2,5 azaz 0,625-tel vagy kettő és féllel szorzod az előző táblázat végén kijött számot. Ha nálad 19 különböző feladat van és Marika ebből 12-t tud akkor ezzel a tizenkettővel szorozd be, ne a 19/12 #sohavégetnemérőstizedestörttel. Ezzel kapsz egy új sorrendet, de legalábbis egy új viszonyított arányszámot, amivel érzelmileg bevonva bár, de számszerűleg láthatod, hogy ki mennyit "ér" a cégedbe, miniszoknya és dumabiztosan. #1,5833333333333333333333333333333 › 1

Ebben a helyzetben szerintem kiemelten fontos, hogy kívülről nézzük a saját vállalkozásunkat, hiszen ez már majdnem olyan mintha a más dolgába ütnénk az orrunkat, ahhoz pedig rendkívül jól ért mindenki. Hiszen nincs érzelmileg bevonódva, egységnyivel képesebb tehát tárgyilagos döntéseket hozni.

Most jön a java :)

Elemzési rész, buyer perszonáink:

- microvállalkozó: valószínűleg te leszel a vállalkozásod Orákuluma, Istene és Univerzuma egy személyben, ami azért érdekes mert bárhonnan is nézzük, anno neked kellett megteremtened magadat IS! a nagyBUUUM pillanatában (szerintem vicces). Legfontosabb feladataid, hogy tudatos és irányított legyen az első bekerülés folyamata és a visszatérő vásárlások generálása. Törekedj arra, hogy maguktól ajánljanak az ügyfeleid és találd ki milyen munkákat végzel a legszívesebben. Főként tanácsadóként és eseti gyártóként tudjuk profitábilissá tenni a vállalkozásodat. Ezekkel kapcsolatban keress fel minket amikor úgy érzed, partot értél és kicsit talán kilátástalan vagy egy döntési szituban. Hiszen tudjuk, őrlődni és döntésképtelen helyzetben ragadni nagyobb veszteséget jelenthet, mint egy félig rossz döntéssel haladni. Ettől függetlenül tőlünk 100% biztos és kipróbált ötleteket-tanácsokat, kreatívokat és filmeket fogsz kapni, míg a döntés mindig a te kezedben marad!

- kisvállalkozó: valószínű itt is te fogsz érteni mindenhez a legjobban, de azért már körvonalazódik, hogy kire mit érdemes rábízni. Gratulálok alakul a szervezeted! Lassan cég leszel (Kiosaki - CashFLowNégyszög). Szuper hírem van, ha már sokat gondolkozol azon, vajon hova tart ez az egész, amivel heti 40-50 órát töltesz.

Ha a gondolatmenetedben nyomokban felfedezhetőek a cég, autom