Üzleti kultúra 2020 - Egy a Holdon nyaraló marketinges UFO szemszögéből nézve

Frissítve: 2020. dec 17.

A helyzet az, hogy a vállalkozói kultúra nem igényli a piaci alapú sikereket és ezáltal a sikerokozók (széles marketing eszköztár vagy szervezet fejlesztés, lean case studies pl) jelenlétét sem nem egy kis és középvállalkozás között lebegő 1-7 milliárd Forint árbevételű céget ismerek, akik azért tartanak itt mert az ég egy adta világon mindenkit megkentek vagy nyaraltattak már, akiről azt hitték stakeholdere a célzott külföldi vagy állami cégeknek. Mondjuk a stakeholder szóról nekik a John Bull finomságai jutnak eszükbe :D

Amennyiben nem ismertél magadra valószínűleg reméled, hogy a szakma és a hosszútávú tapasztalatok azt jósolják, hogy tiszavirág életűek lesznek ezek a térnyerési megoldások. De nem itthon, ahol nem alakult ki az elmúlt 30 évben a "tiszta" versenypiaci gazdasági modell. Eltolódott a meglévő-újonnan alakuló kapcsolati háló és az ellehetetlenítési mechanizmusok metszetén. Gyakorlatilag iparágtól függetlenül és pár niche szegmenst leszámítva oligopol piaci modellben kell helytállnunk.

Elfogadás vagy Captain Kirk - nincs vesztett szituáció?!?!

Nem vagyok hajlandó elfogadni, hogy ez a helyzet és ebben kell szocializálódni!!!

Mit tehet akkor egy krea vagy egy marketinges, egy tanácsadó - szervezetfejlesztő olyan piacon ahol nincs igény a szolgáltatásaira, ahol puszta matek (négy alapművelet/egyszerűbb kettő) alapján húzzák milliárdos cégtulajok tollvonással négyzetrácsos füzetben keresztül a különböző költségeket, nem pedig értékteremtő hozzájárulási arányszámok alapján (jobban belegondolva... ez három szó egymás után, lehet elvesztette az ügyfeled a fonalat...). Legyen "hatékonyság" alapján.

Low Cost Productivity Case Study by Peter's Film&Marketing  

1. Miből élünk, mi az üzleti modell?

- a cukrászdádba lehet, hogy a 390Ft-os isler miatt ülnek be (490 Ft konkurrens ár helyett), de katás vagy ÁFA-s vállalkozásként havi 8-10 szülinapi vagy esküvői torta rendelés kb 1M Ft árbevételt jelenthetne... Szóval, ha becsuknád a boltot és otthon heti két tortát megkreatívkodnál, akkor ugyanott lennél nagyjából, de kell a real shop és a fogyasztói élmény ahhoz, hogy alkalomadtán (do fázis) tőled rendeljék meg a profitot jelentő tortákat.  

2. Az értékteremtő folyamat (ez az amiből a céged él) során ki milyen hatékonysággal járul hozzá a sikerokozók teljesítéséhez?

- nézd meg, hogy a cukrász, aki a tortákat készíti és az eladó, aki mindenkivel kedves és ajándékba ad egy kis csokit mindenkinek, aki szelfizett a cukrászdádban (mert megtanította értékesíteni egy tanfolyamon a stratégiai partner marketing ügynökség) milyen arányban teljesíti a feladatait. Pl. elfogynak-e az ajándék csokik rendszeresen vagy látod a kamerán, hogy az eladó eszegeti őket, hogy meglegyen a KPI. Reklamálnak-e a torták miatt, vagy csak posztolnak róla, hogy milyen király és persze bejelentkeznek automatikusan a cukrászdádból.

Fejtsd ki kérlek így tovább a folyamatot figyelembe véve, hogy ide tartozik a marketingesed és a szervezetfejlesztőd is -válságtól függetlenül- garantáltan egynél nagyobb hatékonysággal! Ráadásul szükséged is van rájuk, nem csak folyamat részesei.  

3. Osszunk- szorozzunk és vessük össze a nagyon bonyolult 2D táblázatunkat azzal, hogy ki nélkül nem megy a business, azaz, hogy kikre van biztosan szükség a szolgáltatás fenntartásához?

- itt ugye soft tényező lesz az, hogy Marika aki ugyan csodásan tisztára mosogatja a tortatálcákat, takarít stb. Sajnos végig a körmét piszkálta az oktatásokon, de nélküle sérülne a szolgáltatás minősége és a márka megítélése is. Tehát ha a jól bevált kockás füzet, összeadás-kivonás matek alapján, egynél kisebb szám is jön ki drága Máriára, akkor is marad, mert márka és szolgáltatás értéken hatványozódik az értékteremtő volumene. Dönts okosan, van időd gondolkodni, nem kell egyből határoznod!

4. Jó hír! Összeállt a kiválóságod és a termelési folyamat is le lett optimalizálva, HR döntéshozási procedúra ON, előre elvtársak!  

- ha az előző táblázatot összeveted (azaz szorzod az adott kollégára kijött tőszámot egy másik mutatóval) azzal a mutatóval, amelyik azt jelöli, hogy melyik kolléga hány különböző feladatot tud ellátni a cégben. Pl Marika mosogat, takarít és borostamentes ünnepnapokon, rá mered bízni, hogy vigye ki az islert Viviennek és Balázsnak, akik az esküvőjüket tervezik éppen a cukrászdádban, de jogsija nincs akkor ez 4/2,5 azaz 0,625-tel vagy kettő és féllel szorzod az előző táblázat végén kijött számot. Ha nálad 19 különböző feladat van és Marika ebből 12-t tud akkor ezzel a tizenkettővel szorozd be, ne a 19/12 #sohavégetnemérőstizedestörttel. Ezzel kapsz egy új sorrendet, de legalábbis egy új viszonyított arányszámot, amivel érzelmileg bevonva bár, de számszerűleg láthatod, hogy ki mennyit "ér" a cégedbe, miniszoknya és dumabiztosan. #1,5833333333333333333333333333333 › 1

Ebben a helyzetben szerintem kiemelten fontos, hogy kívülről nézzük a saját vállalkozásunkat, hiszen ez már majdnem olyan mintha a más dolgába ütnénk az orrunkat, ahhoz pedig rendkívül jól ért mindenki. Hiszen nincs érzelmileg bevonódva, egységnyivel képesebb tehát tárgyilagos döntéseket hozni.

Most jön a java :)

Elemzési rész, buyer perszonáink:

- microvállalkozó: valószínűleg te leszel a vállalkozásod Orákuluma, Istene és Univerzuma egy személyben, ami azért érdekes mert bárhonnan is nézzük, anno neked kellett megteremtened magadat IS! a nagyBUUUM pillanatában (szerintem vicces). Legfontosabb feladataid, hogy tudatos és irányított legyen az első bekerülés folyamata és a visszatérő vásárlások generálása. Törekedj arra, hogy maguktól ajánljanak az ügyfeleid és találd ki milyen munkákat végzel a legszívesebben. Főként tanácsadóként és eseti gyártóként tudjuk profitábilissá tenni a vállalkozásodat. Ezekkel kapcsolatban keress fel minket amikor úgy érzed, partot értél és kicsit talán kilátástalan vagy egy döntési szituban. Hiszen tudjuk, őrlődni és döntésképtelen helyzetben ragadni nagyobb veszteséget jelenthet, mint egy félig rossz döntéssel haladni. Ettől függetlenül tőlünk 100% biztos és kipróbált ötleteket-tanácsokat, kreatívokat és filmeket fogsz kapni, míg a döntés mindig a te kezedben marad!

- kisvállalkozó: valószínű itt is te fogsz érteni mindenhez a legjobban, de azért már körvonalazódik, hogy kire mit érdemes rábízni. Gratulálok alakul a szervezeted! Lassan cég leszel (Kiosaki - CashFLowNégyszög). Szuper hírem van, ha már sokat gondolkozol azon, vajon hova tart ez az egész, amivel heti 40-50 órát töltesz.

Ha a gondolatmenetedben nyomokban felfedezhetőek a cég, automatikus, önálló, piaci, költenem kell rá! stabil szófordulatok akkor érdemes felhívnod! Mind az automatizált vevő/ügyfélszerzésben mind a márkaépítésben tudunk majd segíteni szög egyszerű és kiemelkedően hatékony megoldásokkal. Ami #nonpluszultra nálunk, hogy az együttműködés által nem leszel kitett az ügynökségi partnerednek (nekünk). Amikor velünk dolgozol, a te tulajdonod lesz minden egyes platform amin kommunikálunk. Ezáltal tartunk téged biztonságban és nyugalomban ami a kiváló dolgok alkotásának első létfeltétele :)

- középvállalkozó: ideális esetben lövésed sincs, hogy kik az operatív szint legújabb résztvevői (nem a te feladatod a cégben), hiszen a fluktuációd, kimért eredményeid alapján is ebben a szegmensben a legmagasabb. A min. 3-5 éve nálad dolgozókról viszont részletes képpel rendelkezel, név szerint ismered java részüket és szívesen is beszélgetsz velük, mert nem idióták és mernek veled szóba elegyedni.

- hétfő: miután reggel hét körül megkávéztál az operatív részlegen, megleped a műszakvezetőket egy gyors beköszönéssel és a teljes menedzsment előtt beérsz az irodádba, ezáltal, mindenkinek be kell köszönnie, aki beérve elmegy az irodád előtt. Ezzel is azt kommunikálod, hogy szerves része vagy a cégnek, nem pedig egy pöffeszkedő, egomán kiskirály   Hagyod dolgozni és alkotni az embereidet, ha kell besegítesz, szervezel, a hétfőt gyakorlatilag letudtuk.

- kedd: telik a hét szépen már csak hármat kell aludni és újra hétvége   kicsit később érkezel be, mert ma te vitted a gyereket suliba, ránézel a kecske-káposzta táblára (Sean Covey - A megvalósítás négy alapszabálya). Átnézed a kimutatásokat és a friss riportokat. Megteszed a rád tartozó szükséges lépéseket és érzelmileg is biztosítod a taskmanager (feladat felelős) embereidet, hogy bízol bennük és bármikor számíthatnak a segítségedre és a támogatásodra. Gyakorlatilag végeztél az értékteremtéssel mára, jöhet az operatív baszódás része a napnak.

- szerda: már "pontosan" tudod nagyjából meddig fogtok eljutni a héten, veszel egy nagy levegőt és egyeztetsz a kritikus projektfeladatokról a felelősekkel, státuszriportolod az ügyfeleidet, ebéd után eljárod a fétisednek megfelelő esőtáncot, hogy minden rendben menjen. Edzel vagy élsz a hobbidnak, család, gyerek edzése, randinap, haverok sörözés stb  

- csütürtük: lelkizéssel, "képzelt és valós ad hoc szituk" kezelésével indul a reggel, hiszen még megmenthetjük a heti számokat! A nagy hajtásban hagyod dolgozni a szervezeted és felkészülsz a pénteki hétindító meetingre. Operatív baszódás alias forgószél.

- péntek: 9kor hétindító meeting, ellenőrzöd a projektor és a laptopod közötti összes kontakthibát mielőtt nekilátsz, személyesen készíted el a kávékat, ha van rá lehetőség és idő, ha nem akkor a heti kávésnak segítesz. Egyeztetés, értékelés vallomások és ígéretek, kecske-káposzta tábla frissítés. Mindenki a jövő hetet szervezi tervezi, tisztázza a feladatait, státuszol és összerakja a jövő hetét, hogy nyugodtan tudjunk kirándulni menni szombaton a családdal, ne dermedjen kékre a megcsörrenő telefontól. - multis márkamenedzser: akár új vagy a vállalatnál, akár a törzsgárda szerves része, időnként kapsz azért emaileket, volt évfolyam és csoporttársaidtól, hogy mennyire megtisztelő lenne a ti márkátoknak a fényében ragyogva pénzt keresni. De lehet, hogy ennél sokkal szofisztikáltabbak lesznek majd, érdemes résen lenni a rafinált sörözésre hívások vége sokszor egy "akkor holnap kereslek egy izgalmas projekt miatt" lesz :) Hetente kapsz két-három személyes ajánlást, de a cégek fele nem ellenőrizhető hitelesen digitálisan a másik felének a 99%-t meg már ajánlotta valaki más is. Hétfő. Hétvégén valaki távolabb tette a káposztát? Ismét realizálod, hogy a főnököd gyakorlatilag egy tolmács aki az anyacég emailjeit forwardolja, ideális esetben az eredeti mailt, így legalább nem egy torzult üzenet jut el hozzád, ami egyel kevesebb visszadobást jelent. Örömmel nyugtázod a fejlődését... Befele köszönsz a vezetődnek, aki miatt idejöttél és felveszed a kesztyűt ezen a héten is. Jött pár emlékeztető mail az eheti feladataidról, az előző pénteki hétindító meeting eredményeképpen. Átnézed, priorizálod őket annak fényében, hogy melyik feladat, milyen készültséggel rendelkezik az ideálishoz képest. Rutinosan túlesel a pirosokon, ennek örömére elindulsz a déli kibeszélő showra, remélve, hogy nem csörren meg a telefonod egy újabb fantasztikus beszállítóval való kölcsönösen sikeres együttműködés miatt. Hiába a BNI és a BusinessFlow keményen diktálja a heti tőszámokat :D A kávé melletti operatív kérdezz-felelek, után nekiesel a maradék narancssárgának, reméled, hogy megértették a briefet és nem kell elölről kezdeni valaki mással, vagy extra meetinget szervezni, hogy pufferidővel is meglegyenek a határidők. Egyeztetsz és korrekciózol a zöldekkel, még a keddre vállalt feladataid előtt, így ők is tudnak haladni, újabb +10% a projekt készültségi mutatóin, hurrá! :) Jön az akkor ezt, akkor mégis, hogyan feeling?!?! De szerencsére ebédnél összefutsz a vezetőddel, aminek hála nagy adag önfejlesztési hormonnal és két jó gondolattal érkezel az irodádba, ezáltal tovább robog a szekér az agyadban, látod a fényt az alagút végén! Irány edzeni, hogy legyen energiád a hét hátralévő részére. Megy szépen a gyártás, várod mi fog elromlani, önkéntelen kényszercselekvésekbe révedve több scenáriót is felépítesz fejben, hogy ha jön a baj könnyedén kezelni tudd. Közben beérkezik megint pár vizuál, melyekre ebéd után egyből reagálni is fogsz. De első a hadtáp! Visszafele furának gondolod, hogy a vezetőd "érdekes" hobbijának élve dalol az irodájában, de már megszoktad és titokban arra gondolsz le kéne fényképezni ilyenkor, hátha... De nem. Úgy érzed, hogy jó helyen vagy, hiszen azért összességében szereted ezt az egészet és nem is rossz a fizu, foglalkoznak is veled. Ezért teljes gőzzel beleveted magad a munkába. Hétkor a vezetőd gymselfijét meglátva rájössz, hogy ma is tovább maradtál, mint tervezted, de legalább haladtál és ez jó érzéssel tölt el, rendelsz valamit és veszel egy forró fürdőt :) Hajnalban meglátod a levelezéseden, hogy tegnap nem te voltál fent legtovább, a kreákra ugyanis rájött az ötperc és a múzsájuk, 19 emailt küldtek arról, amin egész éjjel dolgoztak. Ezekből kettő van briefen, hét jó lesz később, vagy tavaly kellett volna, a maradék kuka. Még reggel tanácsot kérsz a vezetődtől, hogyan ne küldd el melegebb éghajlatra őket és hozd ki belőlük is a legjobbat. Újabb önfejlesztési és magabiztossági hormon adaggal közelíted meg a széked. Mire beérsz rádír a ppc-s, hogy már nagyon várják a kreatívokat és a linklistát, biztosítod együtt érzésedről. Ami újabb kör kedves hangulatú emailezésben csúcsosodik ki. Szorosan egyeztetsz a kreákkal, programozókkal szinte már egy chat az emailezésed, közben kimegy pár pre anyag az ügyfélnek, hogy lássák is a tegnapi státusz eredményeit. Velős véleményükre és építő jellegű kritikáikra reagálva, korábbi beszélgetésekből, prezikből, stratégiákból és kimutatásokból vett idézetekkel telilőtt pajzsodat már két kézzel tartod, míg fejben a holnapi hétindító meetingre készülsz.


Eléd hozta a kávét a vezetőd, a parkolótól a tárgyalóig ütitek a dealt, meddig akartok eljutni jövő héten és ez megnyugtat, azért nem teljesen káosz az élet és nemsokára pihi lesz úgyis :) Leadod az ötpercesedet és újabb feladatot vállalsz, lassan utoléri a kecske a káposztát, melyet büszkén nyugtázol ;) Felvezeted a jövő heti tervet a projektmenedzsment rendszerbe. Ebéd után még bogarászol a közben beérkezett kreatívok között, ír a programozó, hogy élesítette a tesztüzem opciót és küldi a belépésedet is hozzá. Extra hálás vagy neki, de ez már a jövő hét zenéje. Irány a kikapcsolódás :)


8 megtekintés0 hozzászólás