Fizetni fog a Facebook a tartalomtulajdonosoknak?


A Franciaországi megegyezést követően már a hazai tartalomgyártók is izgatottan várják a tárgyalásokat. Vajon mikorra várhatjuk a kifizetéseket? Nézzük az előzményeket!

1. Az Apig és a Facebook - a pénzügyi részleteket nem firtatva - bejelentette, hogy a a közösségi médiában (Facebook) megjelenő hírtartalmak után kiadói díjakat fog fizetni.


Pierre Louette jelentős összegekre utalt... hogy ez mit jelent valójában azt egyelőre nem lehet tudni, de a közös bejelentés ténye már haladást jelent.


Az Apig - a francia kiadók képviselete - hasonlóan működik, mint a Magyar Lapkiadók Egyesülete.


A törekvés nem egyedülálló és nem is új! Az Apig és a Google 22 hónapja jelentett be egy a szerzői jogokat illető megállapodás aláírását. Ha nem vagy tisztában teljesen a s


zerzői jogok keletkezését és az ezekből származó bevételek vagy fizetendő tételeket illetően, viszont fontos lehet számodra, akkor itt találsz hozzá releváns magyar vonatkozású tartalmat.


A Facebook vonatkozásában lehet egy előkészítése a jövőre tervezett Facebook News publikációjának, melyet Zuckerbergék hírkereső szolgáltatásnak terveznek.


2. A Francia kezdeményezés nem egyedülálló és jelentős marketing tervezést érintő változásokat jelenthet, az eddigi tartalomgyártói (kreátori) és tartalom marketinges megoldások területén. Hiszen a hitelesség és organikus terjedés jegyében készült tartalmak után akár magától a platformtól is bevételre tehet szert a szerzői jog tulajdonosa.


Mellyel a tartalom marketingre alapozott stratégiák létjogosultsága is megkérdőjeleződhet!


Persze a helyzet ennyire még nem veszélyes és nem is aktuális, a trendeket figyelő szemfüles marketingeseknek vagy márkamenedz


sereknek már biztosan beindultak az agytekervényeik a hír hallatán. A hosszúra nyúló kávészünetek és az esti lazább szakmázások alkalmával is szóba kerülhet. Kell is, hogy kerüljön, hiszen kardinális változásokat prognosztizál a bejelentés maga. Főleg, hogy már Németországban is aktuális a kérdés.


3. Eu-s irányelv szerint módosították a szerzői jogi törvényt, mely jogalapjául szolgálhat a Corint Media jogkezelő szervezet által követelt 420 millió Euró-s licencdíj követelésének. A jogkezelő szervezet 200 szerzői jogtulajdonos nevében követeli az összeget a 2022-es évre. Az összeg egyelőre irrelevánsnak tekinthető, hiszen ez az összeg a Google németországi teljes forgalmának felel meg. Ezáltal kétségessé válhat a megegyezés ténye is.


A szabadalmakkal és védjegyekkel foglalkozó németországi hivatal szerint egy 11%-os jogdíjráta a vonatkozó forgalom alapján elfogadható mértékűnek mondható. Míg a Google németországi bevétele ~9 milliárd E


uróra rúgott 2020-ban, a keresőmotorok használatából származóan. A fenti összeg így már közelíthet a megegyezés tárgyához, hiszen a százmilliós ausztrál és a kanadai négyszáz millió Euróra tehető bevétellel összevetve korrektnek tűnik.



4. Pro & Kontra: 500 millióra büntetne a Francia állam, hiszen "állításuk szerint" a Google a hivatalos eljárásrend során nem folytatott kellően konstruktív magatartást. Egy közepesnek mondható méretű lap online platformja évi ~360 milliós látogatottsággal tizenöt millió Euróra számíthat ezen jogdíjak alapján. A Corint Media komolyan veszi az ügyet és felvette a kapcsolatot a Facebookkal és a Microsofttal is. Prof. Norbert Flechsig szerint:

„A szerzői jogok tulajdonosainak a megfelelő díjazás iránti igénye az online felhasználás tekintetében nem újkeletű dolog a szerzői jogvédelemmel foglalkozók számára. Ha a könyvszektorban egy szerző 15 százalékot kap az eladások után, akkor a Google értékesítései utáni 11 százalékot gyakorlatilag a német kiadóknak járó megfelelő díjazás alsó határaként írhatnánk le. És végül a szerzői joggal és szomszédos jogokkal védett szerkesztői munka is benne van ebben a díjigényben, mert éppen ezeket a szerkesztőket is megfelelő arányban illeti a díjazás. Csak egy ilyen megfelelő díjazással tűnik majd úgy, hogy szerződéses egyenlőség van, amelyet a német jogalkotó nem kívánt felülírni a sajtókiadók és a keresőmotorok működtetői közti kapcsolatban.”


Alex Voss szerint, aki az EU szerzői jogvédelmi képviselője:


„A sajtó szomszédos jogaiból minden kiadónak részesülnie kell, hiszen ez az európai törvényhozók szándéka. A bevételek célja a kiadók és a különböző vélemények, valamint a sajtó diverzitásának biztosítása és ugyanennek kellene garantálnia az újságírók részvételét is. Ennek a robosztus jognak a kikerülésére tett bármely kísérlet ellentétes a szabályozás céljával és ennek megfelelően el

utasítandó.”

A DPA hírügynökségen keresztül reagált a Google:


„Mi a törvényi rendelkezésekhez tartjuk magukat és a tények szolgálnak számunkra iránymutatásul, nem pedig mindenféle alaptalan követelések. A Corint nem veszi figyelembe, hogy a Google jelentős többletértéket teremt a kiadók számára és nem tesz szert említésre méltó bevételekre a hírtartalmakkal.” Mindazonáltal a Google német kiadókkal is folytat tárgyalásokat."

A blogcikk forrásául szolgáló portál szerint a háttérben már folyik a Magyar tartalomtulajdonosok szerzői jogainak érvényesítése is folyamatban van, bár erről tényszerű forrással nem rendelkeznek. Hamarosan jelentkezünk egy átfogó védjegy és szerzői jogi témát boncolgató videósorozattal :) Hogy képben maradj a legfrissebb újításokkal és azok jogi és marketing hatásaival! Kövess minket a legfrissebb tartalmakért!





43 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése